رنگ مو سلامت را تهدید میکند


بعضی از بانوان تصمیم میگیرند با استفاده از رنگ موهایی جدید، چهرهای نو را تجربه کنند. این در حالی است که محققان هشدار میدهند که با افزایش مصرف رنگ موها به ویژه در میان جوانان که بیشتر موهای خود را رنگ میکنند، میزان بروز واکنشهای آلرژیک نسبت به رنگ مو رو به افزایش است.

نتیجه یک مطالعه جدید که در مجله انگلیسی «مدیکال» به چاپ رسیده است نشان میدهد، استفاده از رنگ مو ممکن است به ابتلا به درماتیت یا التهاب پوست صورت و یا در موارد شدیدتر به تورم صورت منجر شود. به نظر میآید این مطالعه، مطالعهای بسیار گسترده و جامع باشد، چون در آن بیش از دو سوم انواع رنگ مو مورد بررسی قرار گرفته اند. بر این اساس، محققان موسسه پوستشناسی سنتجان در لندن به همه بانوان درباره استفاده از رنگ موها هشدار میدهند.

* رنگ مو

مادهای که بیش از سایر ترکیبات رنگ مو این حالتهای آلرژیک را به وجود می آورد «پارافنی لینیدیامین» (PPD) نام دارد. گفتنی است، در آلمان، فرانسه و سوئد، مصرف رنگ موی حاوی این ترکیب، ممنوع شده است. تحقیقات اخیر در لندن نشان داده است که درصد ابتلا به درماتیت طی شش سال گذشته دو برابر افزایش یافته و در درمانگاه ها به ۱۱/۷ درصد رسیده است. محققان همچنین دریافته اند حنا نیز که برای خالکوبی استفاده میشود، حاوی این ترکیب است که میتواند همین واکنشها را در پی داشته باشد. محققان بلژیکی اعلام کرده اند خالکوبی موقت با حنای سیاه که حاوی پارافنی لینیدیامین ( (PPDاست، میتواند واکنشهای پوستی شدید ایجاد کند. پیپیدی، نوعی ماده آلرژیک است که در ساخت رنگ مو به کار میرود اما استفاده مستقیم از آن روی پوست ممنوع است. افزودن پیپیدی، به حنا موجب تسریع در تغییر رنگ مو و همچنین سیاه شدن رنگ حنا میشود، اما خطر آلرژیزایی آن بسیار بالا است و دو یا سه روز پس از خالکوبی احتمال بروز حساسیتهای پوستی به ویژه در افرادی که پوست حساس دارند وجود دارد. خارش، قرمز شدن، تاول و التهاب از نشانه های این عارضه است.

* رنگ موقت

شما بعد از رنگ کردن موهایتان با مشکلی روبه رو نمیشوید؟ بعضیها میتوانند بدون بروز هیچگونه مشکلی موهایشان را رنگ کنند، اما بعضیها به پیپیدی حساسیت دارند. این ماده در رنگ موی دایمی با سایر مواد شیمیایی نظیر (پراکسیدها) مخلوط میشود. اگر شما به PPD حساسیت دارید، هرگز نباید از رنگ موی دایمی استفاده کنید. محققان میگویند حدود یک چهارم افراد حساس به PPD، نسبت به مواد موجود در رنگ موی دایمی نیز حساساند. بنابراین اگر شما تصمیم دارید موهایتان را رنگ کنید، قبل از استفاده از رنگ مو، راهنمای داخل جعبه رنگ مو را مطالعه کنید. بهطور معمول در راهنمای درون جعبه، یک تست حساسیت ساده توصیه شده است که شما میتوانید حساسیت پوست خودتان را نسبت به آن رنگ مو، پیش از استفاده از آن امتحان کنید. اگر شما به PPD حساسیت دارید نگران نباشید، میتوانید برای رنگ کردن موهایتان از رنگ موی موقتی استفاده کنید. ولی به خاطر داشته باشید که بعضی افراد به ترکیبات این نوع رنگ مو نیز حساسیت دارند.

* ناسازگاری لباسها و رنگها

تا به حال فکر کردهاید که لباسهایی که هر روز میپوشید ممکن است عوارضی مانند حساسیت به PPD موجود در رنگ موها را برای شما ایجاد کنند. اگر از تولیدکنندگان پوشاک سوال کنید به شما خواهند گفت که رنگهای«PPD» به ندرت در لباسها استفاده میشوند، ولی سایر رنگهایی که با PPD واکنش متقاطع نشان میدهند، به وفور برای رنگ کردن لباس استفاده میشوند. بنابراین اگر شما به پیپیدی رنگ مو حساس باشید شاید نتوانید لباسهای تیره را به تن کنید و به ناچار باید از لباسهایی با رنگ روشن استفاده کنید.

* آزمایشی برای پوست

اگر شما به رنگ مو حساس باشید، میتوانید برای تشخیص و گرفتن راهنماییهای لازم به پزشک مراجعه کنید. در این جلسه پزشک با شما درباره موادی که در خانه و یا محل کار با پوست شما در تماساند، به صحبت مینشیند.

ممکن است شما دندانپزشک یا دستیار دندانپزشک باشید و به لاتکس دستکشهایی که هر روز میپوشید نیز حساسیت داشته باشید و یا به ساعت و دستبند و گوشوارههای نیکل نیز حساسیت داشته باشید.

برخی متخصصان آزمایش ویژهای به نامTest Patch را برای شما انجام خواهند داد. این آزمایش راهی آسان و بی خطر برای تشخیص حساسیت های تماسی است. بهطور معمول مقادیر اندکی از مواد حساسیت زای احتمالی برای مدت معینی (به طور معمول دو روز) با چسب مخصوص روی پوستتان چسبانده میشوند و در صورت بروز واکنش، عامل حساسیت زا مشخص خواهد شد. شما ممکن است به نیکل، سیمان، چرم، مواد نگاه دارنده لوازم آرایشی، عطرها و … حساسیت داشته باشید.

* مراقبت از موهای رنگ شده

ممکن است موهایتان را رنگ کرده باشید ولی آنچه بیش از همه درزیبایی موهای رنگ شده، موثر است مراقبت از موهای رنگ شده است. قبل از هر چیز باید به فروشگاه عرضه لوازم بهداشتی بروید و از میان شامپوهای موجود، شامپوی ویژه موهای رنگ شده را انتخاب کنید. این شامپوها که علامت Color Enhancer و یا Color Revival دارند، به علت داشتن ترکیبات خاص سبب افزایش جلوه رنگ مو میشوند. پوشیدن کلاه، روسری و شال از تغییر رنگ موهایتان در مقابل نور خورشید جلوگیری میکند. مراقب کلر موجود در آب استخر باشید. اگر رنگ موهایتان را خیلی روشن کردهاید، ترکیب کلر با مواد رنگی میتواند موهایتان را بدرنگ کند، بنابراین از کلاه شنا استفاده کنید و پس از خارج شدن از استخر، دوش بگیرید.

بهتر است برای خشک کردن موهایتان از سشوار استفاده نکنید. استفاده از حوله میتواند به شما در خشک کردن موهایتان کمک کند. استفاده از تقویت کنندههای مو را فراموش نکنید. موهایتان را در زمان خیس بودن شانه نکنید و از شانه های دانه درشت استفاده کنید.

* توصیه هایی برای انتخاب رنگ موی مناسب

پس از اینکه مطمئن شدید که به رنگ مو حساسیت ندارید، میتوانید یک رنگ موی مناسب را از میان رنگ موهای موجود انتخاب کنید. یافتن رنگ موی مناسب کار سادهای نیست. انتخاب رنگ موی ارزان قیمت و یا سپردن خود به دست آرایشگران، بدون اینکه بدانید کیفیت رنگ مویی که استفاده میکنند چگونه است، اصلا کار درستی نیست. بنابراین اولین قدم آن است که از میان مارکهای مختلف موجود برای رنگ مو، نوعی را برگزینید که کیفیت مطلوبی داشته باشد، حتی اگر مجبور شوید بهای بیشتری بابت آن بپردازید.

انتخاب رنگ مو از روی کاتالوگ نیز کار درستی نیست، چون آن رنگ مو روی موهای شما ممکن است به همان رنگ درنیاید. شما باید رنگ مو را با توجه به رنگ موی طبیعی خودتان، رنگ چشم و رنگ پوستتان انتخاب کنید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد